fredag 19 augusti 2011

Grädda äppelplättar!


Det där med att kunna gå ut i trädgården och plocka in ett par äpplen känns så fint att jag försöker uppfinna nya sätt att använda äpplena i matlagningen nästan varje dag - igår gjorde jag plättar med äppelskivor i. Det blev vansinnigt gott och enkelt var det också!

Så här gjorde jag:

Först vispade jag ihop en sats plättsmet. Jag brukar göra smeten på 1 liter mjölk. Det är lagom till vår familj på 4-5 personer (varierar beroende på vilka som är hemma...)

Plättsmet

1 liter mjölk
5 dl vetemjöl
5 ägg
1 tsk salt
ett par msk smält smör

Blanda mjöl och salt i en bunke. Häll i hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Häll i resten av mjölken. Vispa i äggen. Smält lite smör i plättlaggen och rör ner i smeten.

Sedan gjorde jag äppelringar av två äpplen med hjälp av världen bästa uppfinning - Moster Huldas äppelskivare! Ringarna delade jag i mindre skivor.

Hetta upp plättlaggen och lägg en smörklick i varje fördjupning. Lägg en äppelskiva för varje plätt och häll på plättsmeten. Dofta över lite kanel. Grädda plättarna som vanligt. Njut av de goda plättarna!






















Ha en trevlig fredag!

3 kommentarer:

  1. Oh vad gott det ser ut! Själv håller jag som bäst på att trä en rönnbärsgirlang :)

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Mycket nyttigare än de plättar som jag gör.... Samma koncept fast jag byter ut äpplet mot en dubbelvikt ostskiva. Gott - men onyttigt!
    Sarah

    SvaraRadera
  3. ELin: Nej men vad roligt att du gör en rönnbärsgirlang! Visst blir de vackra?

    Sarah: Det där med ostskiva var nytt för mig... Plättar är ju inte det hyttigsate man kan äta hur man än gör dem - men gott är det och de med äpllen i känns väldigt fräscha!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera