måndag 8 augusti 2011

Finaste kalaslådan!


Har man gått och köpt sig en rutig mini-resväska av plåt är det väl inte mer än rätt att den får en viktig funktion i hemmet? Kanske kalaslåda? Alltså som en slags förbandslåda, fast för kalas...



Jag menar: Alla de små pappersflaggorna behöver ju en plats!

Liksom de neonfärgade tårljusen...



...och de där vackra pappersblommorna från Japan som fortfarande väntar på rätt tillfälle att slå ut. (De öppnar sig om man lägger dem i en skål med vatten!)

 

Den svenska flaggan på plastfot...

... och det spelande tårtljuset behöver också någonstans att ligga.

Ja, så får det bli! En kalaslåda som endast får öppnas i kalassituationer;) (= födelsedagar, studentfester och jubileum.) Fattas bara några serpentiner också... Vad har ni i era kalaslådor?

5 kommentarer:

  1. Chokladbokstäver och strössel! Ballonger, ljus, hattar, serpentiner, sockermassa, små tutor, kalastallrickar, sugrör, mera hattar. Har jag sagt att vi gillar kalas ;)

    SvaraRadera
  2. Ballonger, pyntgelé, tårtljus, dito hållare, strössel, serpentiner, sugrör och servetter.
    Med många barn i hemmet är en "kalasväska" av nöden!
    Kul nöd, dock!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar idé!
    Min minsta lillebror tyckte när han var mycket liten att vi måste ha en födelsedagsmössa. Vi förstod aldrig riktigt vad han menade men han fick ett slags gycklarmössa och en med nalleöron och det verkade som om han var ganska nöjd med dem.

    SvaraRadera
  4. Jessica: Vilka kalas-resurser du sitter inne med:) Visst är det härligt med allt sådant där festligt! Chokladbokstäver låter väldigt fint tycker jag... Det ska jag skaffa någon gång.

    Mångmamma: Javisst är det en kul nöd;) För några veckor sedan skulle jag köpa papp-tallrikar till en utflykt. Till min flickas totala lycka var det slut på de vita så jag "blev tvungen" att köpa rosa prinsesstallrikar. Hon beundrade de där tallrikarna hela dagen och ville knappt lägga sallad på sin när vi skulle äta. Så visst är det något särsklit med kalas-attiraljer! Både vuxna och barn blir glada av dem...

    Anna: Javisst var det! En kalaslåda behöver nog de flesta människor - även om de inte insett det än;)

    Undrar om din bror läst någon amerikansk barnbok - jag tror att barnen där brukar ha något som kallas "födelsedagskronor"? Kanske var det något sådant han hade sett... En födesledagskrona kan till exempel vara en liten filtkrona med en siffra på (den ålder man fyller). Tror att mammorna syr en åt varje barn och sedan varierar dekorationerna/siffrorna från år till år... Har sett den där traditionen på en del av de amerikanska bloggar jag läser. Fint! Kanske vore något att efterapa i Sverige?

    Men bra hursomhelst, att din bror blev lycklig över sina mössor;)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Min kalasväska är en kalaslåda, och inte alls lika söt som din, men den rymmer lite mer: tårtljus, 3 st födelsedagståg, ballonger, flaggor, serpentiner, diverse överblivet pynt från diverse kalas, födelsedagsgirlang och 2 st 25 m långa vimpellängder som jag sydde för många år sedan. Praktiskt och bra att ha allt på ett ställe! så är det bara att riva fram vimplarna och hänga upp dom och vips så har man kalas!

    SvaraRadera