tisdag 9 augusti 2011

Symöte - Leverans!


Hej! Syföreningsmedlemmar såväl som övriga läsare ska känna sig hjärtligt välkomna till veckans symöte!

Den långa härliga sommaren börjar gå mot sitt slut... En sommar som för mig och många andra innehållit viktigt handarbetande med bebisarna på Panzisjukhuset i Kongo som mottagare. När den sista stolpen är virkad och garnändarna fästa är det dags för leverans! Något som känns både underbart och lite vemodigt... Det har ju varit så oändligt roligt att vara en del av den här insamlingen! Men förhoppningsvis kommer det att bli mer av Värma liten-arbete för mig framöver ändå.

De här skickar jag till tidningen Dagen som ju är de som tar emot bidragen till insamlingen:


Jag ville märka de plagg jag virkat, lite extra fint - när man lagt ner sin själ i tillverkningen känns det viktigt att få avsluta på ett bra sätt! Så jag klippte små pappersetiketter där jag skrev plaggets storlek tillsammans med en liten hälsning från mig till den mamma och bebis det råkar hamna hos.

En irländsk lyckönskning fick bli en del av den hälsningen:

"May your troubles be less
And your blessings be more
And nothing but happiness
Come through you door."

Visst är det fina ord?

Ett par av hättorna har fått färgat eller mönstrat resårband som knytband. Tror inte att jag visat det tidigare...

Det är mycket som varit roligt med Värma liten. Inte minst att få följa och inspireras av de fina plagg, mönster och idéer som flera av er medlemmar bidragit med! En del nya medlemmar har ju också hittat hit tack vare Värma liten! Tack för ert engagemang - allihop! Även de medlemmar som inte deltagit i insmalingen har varit till hjälp genom att heja på oss andra.

Idag publicerar Anna på Kyrkkaffe-bloggen den intervju som hon gjorde med mig till Dagen tidigare i sommar. Jag har länkat till den förut, men eftersom den var lite nedklippt i Dagen kan den som vill läsa den igen i sin helhet här. Naturligtvis pratar jag en hel del om vår syförening:)

Hur har er vecka varit? Någon av er syföreningsmedlemmar som ägnat sig åt något roligt handarbetande? Kanske kört fast, tröttnat och behöver lite uppmuntran? (Det händer ju också ibland;) Eller  avslutat något fint som vi kan få glädjen att berömma? Lämna gärna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

18 kommentarer:

  1. Vad produktiv du har varit. Mina och Stinas mössor är också postade.

    SvaraRadera
  2. Så många fina babykläder du har gjort... tänk vad de ska komma till nytta och glädje för både bäbisarna och mammorna!
    Jag är inte riktigt klar med mina mössor ännu men packar och skickar snart iväg dem, förmodligen blir det till helgen!

    SvaraRadera
  3. Ja, det har verkligen varit oändligt roligt att vara en del av Värma liten! Det är lätt att glömma sina egna världsliga små bekymmer medan man syr eller virkar för att någon ska få en bättre start i livet.

    Vad fint att skriva en lapp till varje hätta. Nu ångrar jag nästan att jag gjort över 50 plagg... Tur då att det finns datorer och skrivare. :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken kul idé med en syförening på nätet, här vill jag också jättegärna vara med! Som sagt finns det inte så mycket att välja på om man inte är ledig på dagtid.

    Jag har alltid gillat att handarbeta med alla möjliga material och tekniker. Jag är rätt duktig på att virka men skulle vilja utveckla stick och framför allt sykunskaperna.

    Hälsningar
    Elin i Sundsvall
    http://www.formochfantasi.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Ja mina mössor är ju redan postade till värma liten. Tycker det har varit ett bra HANDFAST arbete till välgörenhet.

    SvaraRadera
  6. Å vad fint med en liten vers,jag är faktiskt lite fräck nu, men jag "lånar", gärna den versen,( hoppas det går bra )den är otroligt vacker, och passar så bra in i detta sammanhang.

    Jag började packa mina alster i går, och insåg att jag måste ha 2 stora lådor från Posten för att få plats med allt det jag gjort under sommaren.Filtar, mössor,tunikor,både virkade,stickade o sydda.Det blir två välfyllda lådor med härligt värmande plagg till barnen.

    Denna sommar har varit fantastisk, härlig varm svensk sommar som visat sig från den finaste sidan, hur underbart som helst. Att dessutom få äran att vara med i detta härliga projekt att kunna hjälpa en "liten" att få en bättre o mer rättvis start på livet, känns fantastiskt viktigt och så rätt.

    Värmande & stärkande kramar till alla er ute i landet och andra platser i världen, som jobbar och handarbetar i det "tysta", för att barn i världen skall få en bra start och fortsättning för ett liv på vår gemensamma jord.

    kram//Tina i Falun

    SvaraRadera
  7. En stor eloge till alla er som har bidragit till insamlingen! Jag önskar att det fanns fler som ni!

    SvaraRadera
  8. Just nu känner jag mig extra kreativ. Jag ska plantera om lite växter, klär skokartonger i fint papper så man kan förvara saker i dem, planerar att rensa ut garderoben. Men jag blir också kreativ inom syområdet. Är inte så duktig på att sy än men funderar på att göra egna tvätt "vantar"/lappar av gamla handdukar som ändå inte används. Och kanske sticka en fin "strumpa" till min nya mobiltelefon. Men har inget att visa den här gången. Kanske har jag gjort något av detta till nästa gång. Inspiration och kreativitet har jag nu i alla fall.

    /C

    SvaraRadera
  9. Vad kul att så många gjort saker till insamlingen! Här har pysslandet stått stilla eftersom symaskinen var tvungen att lämnas in på service (et drivhjul hade hoppat loss, i semestertider)... Idag ska jag nog sortera lådorna i den byrå där jag har allt från underkläder till smycken...

    SvaraRadera
  10. Äntligen är jag tillbaka med ett deltagande! Nålar av olika slag har varit på välbehövlig semester under några veckor ;)

    Du har vart väldigt produktiv i sommar och jag tror att du kommer värme mer än bara barnen med dina alster!

    SvaraRadera
  11. En stor eloge till er alla som deltagit så flitigt i insamlingen till värma liten, själv har jag ej fått så många plagg gjorda men sänder det som är gjort. Kanske kan jag fortsätta att göra nya plagg även senare???!!
    ha en fin tisdag alla/Gela

    SvaraRadera
  12. Kan bara hålla med ovanstående talare (Gela) !
    Jag skickar i veckan det som jag har gjort, 4 hättor, en mössa och en väst. Min tanke är också att bidra till nästa omgång med något. Vill pröva den rundstickade hättan igen med strumpstickor som inte halkar omkring...
    Nu ska jag göra en kopp rooibos och titta runt på veckans bidrag.
    Ha det fint alla!

    SvaraRadera
  13. Glömde att det var tisdag och åkte till Astrid Lindgrens värld istället ;-)
    Så jag missade att göra ett inlägg. Nja, har man semester så har man. I bilen dit hann jag i alla fall med att sticka mer än hälften på min filt som ska till Kongo. Får visa upp den nästa gång. I min blogg tipsar jag om ett mönster som jag hittade på Ravelry. Det verkar enkelt och snabbgjort och prefekt Värma liten- projekt. Länk till mönstret finns där också.
    Maja: Himla bra idé med en liten hälsning på plaggen. Gulligt av dig.

    SvaraRadera
  14. Fia: Vad roligt att ni postat!

    Gerda-Thyra: Heja på med slutspurten då!

    Linda: Jag 50 hanskrivna lappar blir en del jobb;) Men att skriva ut etiketter var ju en smart ide´! Håller med om att det varit otroligt roligt att vara med! Inte minst att följa alla andras arbete - bland annat dina tjusiga tunikor!

    Elin: Välkommen, Elin! Vad roligt att du hittat hit! Jag ska lägga in dig i medlemslistan.

    100% husmor: Håller helt med om det handfasta är det fina! Känns alltid bra att göra sånt som är konkret!

    Tiol: Vad roligt att du vill låna versen! Det går fint! Så roligt med din stora produktion! Tänk vad mycket värme alla fina saker kommer att skänka! Tycker också att Värma liten gjort den här sommaren lite extra fin!

    Jessica: Ja visst är det härligt att så många deltagit!

    Cornelia: Grattis till kreativiteten! Det är härligt när man känner så där:)

    Mylla: Hoppas att det löser sig med symaskinen! Sortering är ett bra sommarprojekt. Har sysslat en del med det också;)

    Hemmafrun: Välkommem tillbaka! Hoppas att plaggen blir till värme för många barn!

    Gela: Javisst, man kommer säkert att kunna fylla på med mer efterhand! Jättefint att du varit med!

    Alma: Den rundstickade var väldigt fin! Blir roligt att se om du stickar fler... Vad mysigt det låter med rooibos och symötessurf!

    KLOCKARBARN: Det gjorde du rätt i;) Man behöver ju semester!

    Så det där mönstret -jättefint! Det måste testas någon gång! Ser fram mot att se din filt nästa vecka!

    Tack för ännu ett fantastiskt möte!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Jag har varit in här nå'n gång förut men nu med Värma Liten märker jag att jag blir mer nyfiken;) Ska kolla syföreningen när detta är skrivet.
    Just nu är jag faktiskt tacksam att jag bor i Stockholm (är min hemstad, men ändå... inte alltid jag vill bo här:)) för det innebär att jag kan åka in till Dagen och slipper sända. Nästan 30 filtar med hjärtan har det blivit hittills och några till är på g. Och så är det ibland väldans bra med en trög dator - man hinner sticka en hel del i väntan! Just nu en yemenväst.
    Lägger dig i min länklista och ska kika in i föreningen som sagt!
    Allt gott!
    Ps Om nå'n tittar in hos mig:Ja, det är mycket hund och katt, men titta under "Handarbete" så finns i alla fall lite annat

    SvaraRadera
  16. Hej, Eva!

    Väldigt roligt att du hittat hit till Husmorsskolan och att du vill vara med i syföreningen! Varmt välkommen! Jag har allt sett dina fina flecce-filtar tidigare via länk från Kyrkkaffebloggen:) Visst har Värma liten varit fantastiskt? Projektet har verkligen satt guldkant på den här sommaren...

    Lägger till dig i medlemslistan och ser fram mot att följa ditt handarbetande på symötena framöver!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  17. Tack!
    Enda problemet med "Värma liten" jag ser just nu är att det tar slut...
    Jag har massor av annat som behöver bli klart men det är ju så bra med dessa "småsaker" som kan bli fort klart ibland. Och att göra det som kan hjälpa andra!
    Jag har nu samlat på mig en del enkla mönster så det blir nog till att skicka direkt till PMU senare...

    SvaraRadera