fredag 5 augusti 2011

Mönsterstudie!

Utifall någon eller några av alla er läsare skulle råkat få för sig att jag ägnar hela dagarna åt att koka rosengelé, baka blåbärskakor och göra eget jordnötssmör vill jag bara meddela att jag faktiskt har en del annat för mig också - som att sticka till exempel;)

De senaste dagarna har jag stickat ovanligt mycket. Eller jag kanske borde säga: ännu mer än vanligt... Delvis beroende på att jag fick en släng av feber och halsont - och vad gör man i sjuksängen om inte stickar? Men också för att jag jobbar med två nya mönster till en av höstens spalter i månadsmagasinet "Minnenas Journal"! Mönsterkonstruerandet är så fantastiskt roligt att jag nästan drömmer om det när jag sover.

Redan från start har jag haft en väldigt tydlig bild av hur de två modellerna ska se ut. Mer om bakgrunden till det framöver... Efter ganska mycket provstickande, räknande och en hel del huvudbry lossnade det plötsligt igår! Och det blev så fint - precis som jag tänkt mig!!! Är supernöjd med både konstruktionen och designen. Enkel, men med finess! Det är nog förresten min blivande paroll:) För enligt mitt tycke kan och bör även enkla mönster innehålla minst en liten utmaning för den som stickar. Det kan till exempel vara att man får nosa på en ny teknik eller lära sig alternativa sätt att utföra ett visst moment. Den som tar sig an något av mina mönster kommer bland annat att få lära sig att sticka ett sprund med knappslå och ett enkelt hålmönster.

Helst skulle jag naturligtvis berätta allt om de här mönstren nu på stört och ni märker att jag redan är på god väg... Det är svårt att inte bubbla över när man är mitt uppe i ett projekt! Men om jag avslöjar allt nu så blir det ju ingen spalt av det hela och det vore synd... Jag ska försöka hålla tyst!

Fast så mycket kan jag i alla fall säga att det är två små vintriga barnplagg i retrostil som jag designat. Mer info och bilder kommer så fort jag vet mer om utgivningsdatum och så...

Tänkte avsluta med några rader om stickning i allmänhet. Den senaste tiden har jag upplevt att den möda jag lagt ner på kontinuerligt stickande - mönsterstudier - litteraturstudier under framförallt de fyra senaste åren börjat betala sig. Ni har kanske också upplevt hur tiden kan omvandla teori till praktiskt handlag och hur det känns då kunskapen plötsligt blir en naturlig del av en själv? Ofta sker det omärkligt. En vacker dag slås man bara av att sådant som tidigare var svårt nu känns lätt. När det händer får arbetet fler dimensioner och tankarna kan unna sig längre utflykter utan att gå vilse! Det är en härlig känsla - som ju också öppnar dörren till nya utmaningar och mål! Jag ska lära mig mer - visst vill jag det. Men ett litet ögonblick vill jag dröja mig kvar, känna flowet och njuta av det som känns lätt.

Önskar er en rofylld kväll!

2 kommentarer:

  1. Åh vad spännande! Jag ser fram emot avslöjandet :)

    SvaraRadera
  2. Lillstrumpan: Vad roligt! Jag hoppas att det inte ska dröja allt för länge:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera