söndag 14 augusti 2011

Rensa jordgubbslandet!


Första sommaren med jordgubbsland börjar närma sig sitt slut. Jag är så glad att jag kom på den där idén med att förvandla den steniga slänten till ett jordgubbsland - nu ser det ut som om det alltid funnits där! I augusti är det bra att ge sina jordgubbsplantor lite omsorg.


Under sommaren skickar plantorna ut långa revor som söker efter ny jord att växa i. På revorna bildas rötter som blir till nya små jordgubbsplantor. De här revorna tar kraft från ursprungsplantan och därför bör man rensa bort dem. Gör så här: Ta tag i revan och knyck till ordentligt - då lossnar den av sig själv vid basen!

Om man vill utöka sitt jordgubbsland, eller ersätta ålderstigna plantor är det bara att ta tillvara revorna och göra nya plantor. Dela upp dem och snygga till de små bebisplantorna. Sätt ner de nya plantorna i jord någonstans där de kan få växa till sig under höst-vinter-vår, sedan är det bara att plantera dem där man vill. Om man inte själv har utrymme för de nya plantorna kan de ju bli en fin granngåva - kanske någon i din närhet vill göra ett eget jordgubbsland och behöver plantor? Det där med att byta växter grannar emellan är förresten både praktiskt, ekonomiskt och inte minst trevligt!

Själv blev jag så biten av det här med jordgubbsodling så att jag tänker utöka nästa sommar. Därför har jag tagit tillvara de flesta av bebisplantorna. De får växa till sig i en av mina odlingsramar, medan jag funderar på var jag ska sätta dem nästa sommar...

När de nya revorna och ogräset är bortrensat kan man mylla ner lite gödsel kring plantorna. På det sättet får man friska och motståndskraftiga plantor nästa säsong!


De revor som kommit i kontakt med jord utvecklar snabbt ett livskraftigt rotsystem.



Se så läckert det ser ut med de små rötterna som tittar fram!

Några av mina nya jordgubbsplantor ska få växa till sig i en av de tre pilramarna jag skaffade i år. Ser fram mot nästa sommars jordgubbsodlande!

1 kommentar: