måndag 29 augusti 2011

Gör egna äppelchips!

Kanske var det ändå sant det där som sades i min barndom - jag menar det med att frukt är godis? I alla fall har jag anledning att misstänka det efter att ha ätit dessa äppelchips;) Krispiga, knapriga och söta och tillråga på allt relativt nyttiga! Kan det bli bättre än så?

Att torka äppelringar i ugnen är ett bra alternativ till att låta dem lufttorka, vilket jag gjorde förra året. Det går snabbare i ugnen och det är lättare att få äpplena torra. Å andra sidan är det väldigt vackert med äppelringar som torkar i köket... Det ena behöver ju förresten inte utesluta det andra - man kan göra på båda visen om man vill!

Äppelchips

Sätt ugnen på 100 grader.

Gör äppelringar med hjälp av en "Moster Hulda" eller kärna ur och skär äpplena i tunna skivor. Lägg ut ringarna på en plåt med bakplåtspapper. Pudra lite kanel över. Låt stå i ugnen i 2-4 timmar eller tills äpplena är helt torra. (Glänta på ugnsluckan ibland för att släppa ut fukt.)

Förvara torrt och mörkt.

Med de här knapriga äppelchipsen vill jag önska er en fin start på veckan!

4 kommentarer:

  1. Jag har gjort äpplechips för ett par år sedan i torkskåpet. Tog hyllorna från ett gammalt kylskåp och la urkärnade äppleskivor son hade doppats i vatten med citronsaft i. Fick rinna av på hushållspapper innan jag spred ut ringarna på gallrena. Sedan hängde jag in gen med snören i torkskåpet på max i ett par timmar. Klart. Torkar trattkantareller på samma sätt men då sätter jag fast ett tunnt tyg på gallrena innan jag sprider ut svampen. Ville dela med mig av hur jag gör.// Ulrika

    SvaraRadera
  2. Låter riktigt gott, måste prövas! :D

    SvaraRadera
  3. Ulrika: Tack för att du delade med dig av dina tips! Vilket fiffigt sätt!

    Fanny: Ja, gör det:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Jag har torkat äppelringar, penslade med citron. Hur ska de förvaras för att behålla knisprigheten? Upplever att de lätt mjuknar lite efter några timmar i glasburk. Skär dem mycket tunna. // Annika

    SvaraRadera