torsdag 11 augusti 2011

Pressa blommor!


För en tid sedan hittade jag en liten växtpress i en av stadens leksaksbutiker. Den låg där alldeles övergiven i en fyndlåda. Jag slog till direkt och tänkte att det kunde bli en rolig aktivitet för lillan att få pressa några av alla de blommor hon plockar. (Det blir ju en del buketter under en sommar när man är tre år...) Och tänk vad fint det blir att kunna pressa vitsippor och tussilago i vår!

Att pressa växter är ett roligt sätt att upptäcka naturen tillsammans med sitt barn. Vad blommorna heter - det lär sig barnet nästan på köpet. Jag tycker att det känns viktigt att föra vidare en del av den kunskap om växtriket som jag fått av mina morföräldrar och föräldrar och det här är ett sätt. Den här fina boken som jag nyss skaffat är ett annat...

Av de pressade blommorna kan man sedan tillverka vackra kort, tavlor och bokmärken. Eller kanske en egen liten "Flora"? Det ska nog jag och lillan göra i vår... Pysselmöjligheterna är stora och genomförbara även för mindre barn!

Hade själv en period av intensivt växtintresse när jag var liten (10-12 år kanske?). Då fick jag en riktig gammal växtpress av min mormor och ett Herbarium att samla växterna i. De där sakerna har legat undanstoppade i mitt föräldrahem, men jag tror bestämt att de ska få komma fram snart igen. Det var så roligt det här!






















En av de första blommorna vi pressade var en Pensée från mina krukor. Visst är det fascinerande att man liksom kan konservera sommaren på det här viset?

5 kommentarer:

  1. Ja, visst är det som ett trolleri att både färg och form bevaras så väl?

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  2. Å, jag går och klämmer på plommonen och äpplena varenda dag nu, jag kan liksom inte bärga mig! Jag ska prova att koka in plommon på samma sätt som jag gjorde med körsbären. Och så ska jag testa att göra äppelkompott och frysa in i mjölkpaket som du skrev om förra året. Å vad jag längtar :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad vacker blomman blev!
    Själv pressade jag mycket blommor när jag var "halvstor".
    Jag använde gammalt tidningspapper, en stor tung bok och sen la jag boken under sängbenet! Det funkade faktisk bra. Jag har kvar en gammal midsommarbukett (sju sorters blommor, ni vet) i en dagbok från jag var 14 år, blommorna är fortfarande fina!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina ord! Värmer hela hjärtat! KRAM

    SvaraRadera