onsdag 10 augusti 2011

Förvara som förr!






Förvaringsfickor för skafferidörren användes flitigt förr som en slags återvinningsstation i miniatyr. I facken samlade man snörsnuttar, kork, påsar och papper som återanvändes vid behov. Bra idé eller hur?

Den här typen av förvaringsfickor brukar dyka upp på auktioner, i antikaffärer och på loppmarknader - enligt mitt tycke en bortglömd skatt på samma sätt som vackert broderade paradhanddukar och brickband är...

Det är spännande att fundera på vad den som skulle brodera en liknande förvaringsficka idag skulle välja att skriva på facken? Vad kan och vill vi spara nuförtiden? Kork till exempel - är ju inte så intressant numera... Men vad har kommit till?

De vackra broderierna får man på köpet. Skönhet och funktion i ett är alltid bra!

Om man vill så är det både roligt och enkelt att fundera ut nya användningsområden för den här typen av förvaring. Varför inte hänga en förvaringsficka i badrummet och förvara småsaker som hårsnoddar, bomull och hårspännen i den? Eller vid skrivbordet för att lägga gem, pennor, vykort, brevpapper eller liknande i den?

Min förvaringsficka hänger i det av våra skafferier som vi använder som städskrubb.

På den lilla toaletten har jag ett liknande förvaringsfack för borstar och kammar. Det är också fint och väldigt praktiskt!

8 kommentarer:

  1. Jag älskar dessa förvaringsfack!
    Har några gamla sådana i mina gömmor och har faktiskt sytt några till en julmarknad för några år sedan också.
    I stugan har jag en papper, påsar, kork och snören,som jag använder fast då stoppar vi diverse grejer som vi inte riktigt vet var vi för stunden ska göra av... så facken fylls med både det ena och det andra!
    De är fina och nostalgiska!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina! Gillar ideén med en till hårsnoddar och andra hårgrejer!

    Till köket skulle nog påsklämmor vara med om jag gjorde en!!
    /alma på söndagspyssel

    SvaraRadera
  3. Dessa hade jag glömt bort! De är ju perfekt förvaring. Ska nog försöka få till en sån och sätta i vårt skafferi (numera städskåp).

    SvaraRadera
  4. Kanske man kunde ha en i hallen som brevkorg. Olika fack för olika brev!Stora kuvert, små kuvert, rolig post, tråkig post, reklam,vykort tidningar mm./ Annika

    SvaraRadera
  5. Jag har två! En i blått som är ärvd efter min makes mormor och en i rött som jag fyndat på loppis.
    Perfekt att kunna byta med inför julen då i alla fall jag vill ha mera rött i köket!

    SvaraRadera
  6. Å, jag skulle ha mobilladdare i min om jag hade en!

    Förresten, jag läste något gammalt inlägg i din blogg och hittade ett recept på en honungskaka. Vi hade den till efterrätt idag, tillsammans med vispad grädde och jordgubbssylt, det var fantastiskt! Tack för receptet!

    SvaraRadera
  7. Gerda-Thyra: Ja visst är de fina! Ett ställe att samla allt som inte passar in någon annastans är inte fel;)

    Alma: Det där med påsklämmor tänkte jag också på! De har ju en tendens att hamna lite överallt...

    Elin: Visst är det smart att använda ett skafferi till städskåp!

    Annika: Ja! Vilken bra ide´! Det där tror jag många kan tänka sig att anamma. Både vackert och praktiskt att samla breven så!

    Mångmamma: Vad fint med en julig:) Det skulle jag också vilja ha!

    Johanna: Nej men vad roligt att du bakade honungskakan! Låter ju som en höjdare tillsammans med jordgubbssylt och vispad grädde!

    Bra tips det där med mobilladdare...

    SvaraRadera
  8. Jag älskar också den här typen av smart och vacker förvaring! Har gjort en liknande pryl till alla hårpryttlar som annars ligger överallt, ser ut såhär: http://agiscraft.blogspot.com/2011/04/new-and-revolutionary-hair-toy-hanger.html

    Har också tänkt att jag borde en sådan som du visde här, till köket!

    SvaraRadera