lördag 27 augusti 2011

Gör eget äpple- och citronte!






















Nu kommer hösten med tedrickande och koftstickning! Då är det roligt att experimentera med egna teblandningar. Häromdagen gjorde jag en variant med äpple- och citron. Det går snabbt och är ett lite lagomt kvällspyssel för den som jobbat men har en gnutta ork kvar... Så här gör man:

Äppel- och citronte

2 ekologiska citroner
4 äpplen
2 hg svart te

Skala citronerna i tunna strimlor så att så lite som möjligt av den vita delen av skalet kommer med (det är beskt). Skala äpplena. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnen på 50 grader i 2-3 timmar, eller tills skalen är helt torkade.

Blanda skalen och te i en plåtburk. Njut av ditt te!

Vill man vara riktigt husmoderlig kan man göra så här med de överblivna äpplena och citronerna: (Ni vet väl att inget får förfaras;)

Riv äpplena och frys in två och två - det räcker till en sats äppelbröd.

Pressa citronerna, rör i 2 msk socker späd med 4 dl vatten. Då har du en läskande, frisk citrondryck att dricka som frukostkick!

Lycka till med syltande och saftande! Jag önskar er alla en trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. Här har du en thégalning som genast planerar inköp av citroner! Dricks MYCKET året runt här:)
    I och för sig har jag gasspis så torkandet behöver nog lite tankearbete och test, men det ska väl gå.
    Tack för "filt-kommentar"!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg Du har, hittade hit av en ren tillfällighet. Gillar alla Dina fina tips, blev t ex extra glad när jag upptäckte alla recept på vad man kan göra med äpplen. Senast häromdagen gick jag och tänkte på hur vi skulle kunna ta hand om alla våra äpplen (utan att kasta dem.....). Till blogg kommer jag att återkomma ofta!

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt te-tips! Det ska jag absolut komma ihåg.

    Ljuvlig blogg!

    SvaraRadera
  4. Eva: Aha, gasspis. JA, då kanske du får experimentera lite innan du får till det... Visst är blir man extra sugen på te, så här på hösten?

    Ingela: Så kul att du hittade hit och vad bra att du har nytta av äppeltipsen! Du är hjärtligt välkommen åter!

    Helena: Tack, vad fint att du gillar min blogg!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Jag går hemma med graviditetspenning och försöker att göra något av alla våra äpplen. I den utsträckning jag orkar.... Då återkommer jag ofta till din blogg och hittar massor med roliga saker att fördjupa mig i. Inte bara vad det gäller äpplen.
    Den lilla babyhättan till exempel. Mycket fin!
    Fin blogg över huvud taget.

    Vad är det för svart te du använder?
    Anna

    SvaraRadera
  6. Jättebra recept!!
    Måste det vara en plåtburk eller kan man förvara det i någonting annat?

    SvaraRadera
  7. Tack för bra tetips! Har inte tänkt på att man kan göra andra teer inför vintern än örtte :) Så här inför hösten, som är en ljuvlig tid, är det knappt man hinner arbeta för allt man vill göra.

    Maria

    SvaraRadera
  8. Det här ska jag verkligen testa! Jag gör egna tesorter varje sommar men har aldrig testat att göra på äpple innan - fiffigt! :)

    Karoline

    SvaraRadera
  9. Är det inte bättre att zesta citronskalet? Torkar snabbt utan ugn, bara att blanda i! Och inget beskt vitt följer med.
    Åsa

    SvaraRadera