tisdag 30 augusti 2011

Symöte - Innetofflor för hösten!


Då var det tisdag och symöte igen: Välkomna ska ni vara - syföreningsmedlemmar såväl som övriga läsare!

Nu börjar det kännas att hösten är här på allvar. Visserligen var vår lördag som rena rama sommaren med ute-bad och trädgårdsfest, men sedan återvände hösten igen. På kvällarna är det lite kylslaget i huset - yllefiltarna plockas fram och tekannorna går varma. Snart åker nog tofflorna på också...

Med anledning av det tänkte jag visa er en väldigt fiffig toffelmodell som min faster Anita lärt mig att virka. Hon virkar dem på fri hand utan mönster och gör alltid en liten hängare så att man kan hänga upp dem där det finns utrymme. Praktiskt och fint! Förutom det par man själv använder är det ju perfekt att ha ett par hängande för utlån till frusna gäster. För visst ser det hemtrevligt och inbjudande ut med ett par lånetofflor/gästtofflor? Och visst är det bra att bidra till att gästerna slipper frysa om fötterna?


Som jag skrev virkar min faster sina tofflor på fri hand. (Det är smart att mäta på sin egen fot då och då under tiden man virkar.) Ungefär så här beskrev hon det för mig:

Lägg upp 5 lm. Virka fm runt runt och öka lite här och var så att toppen på tofflan följer tårnas form. (Tofflan ska kännas lite trång för den ger ut sig när man använder den.) När man ökat tillräckligt fortsätter man att virka runt tills man tycker att den främre delen är lagom lång. Då börjar man att virka fram och tillbaka istället för runt. Lämna ungefär 5 maskor i mitten som inte virkas. Här bildas öppningen för foten. Virka på tills bakkappan är tilräckligt lång. Avsluta genom att virka ihop bakkappan på mitten med smygmaskor. Virka en hängare av luftmaskor och en kant av smygmaskor eller fasta maskor upptill.


Så här tjusiga ser tofflorna ut på foten!

Hur har ni det med handarbetandet? Något nytt att visa? Varsågoda att lämna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:


23 kommentarer:

  1. Ja, det börjar kännas som toffeldags nu på morgnar och kvällar!
    Tidig höstkänsla i år!

    Själv har jag problem med att lära mig nålbindning... hoppas att någon här kan hjälpa mig!?

    SvaraRadera
  2. Jag virkade många liknande tofflor för några år sedan och gav bort till nästa alla jag känner i julklapp. Jätte uppskattade blev dom. Särskilt när jag smyckat tofflorna med virkade blommor. Mönstret hittade jag i Erika Knights bok Enkel virkning. Smart med en liten hängare!

    SvaraRadera
  3. Vilka praktiska! Och de verkar lätta att göra. Vilken typ av garn lämpar sej bäst till tofflor?

    SvaraRadera
  4. Så fina de var! Och de verkar enkla att göra också. :-)

    SvaraRadera
  5. Fina tofflor! Jag har ett par liknande fast randiga som någon händig dam i släkten gjort :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina tofflor! Smart och enkelt basmönster. Inget från mig idag för jag sitter på Diana på Göta Kanal på en resa med jobbet. Det regnar vilket är lite synd men det är spännande och trevligt att slussa. Väldigt god mat ombord - att man kan laga så gott i ett litet skeppskök!

    SvaraRadera
  7. Nu är det verkligen dax för tofflor snart. Håller på med min kofta fortfarande så har inget att visa upp direkt, kanske dax för något mindre projekt emellan. Ha en fin fin dag och toppen att du håller i symötet, tack. /Gela

    SvaraRadera
  8. Gerda-Thyra: Jag kan nålbinda fast det var väldigt längesedan sist. Min mormor lärde mig. Ska titta in hos dig sedan och se om jag kan vara till någon hjälp!

    Linda: Ja, blommor på blir ju superfint! Eller kanske virkade höstlöv;) Nu fick jag lite idéer...

    Stina: Jag använde en mellangrov akryl/bommullblandning till mina... Man kan nog använda lite vad som, men man ska undvika ren ull, alpaca och liknande för det slits så fort när man går på det. Däremot finns det ju särskilda strumpgarner där ullen är blanadad med andar fibrer... De är jättebra!

    Väldigt prktiskt med sådana här toffler och det går snabbt att göra dem också;)

    Johanna: Ja, de är jätteenkla att göra! Toppen som ett sådant där "mellanprojekt" när man funderar på vad man ska göra härnäst...

    Elin: Jaha, vad kul! Visst är det bar att ha händiga damer i släkten?

    Alma: Ha det så trevligt på Diana! Roligt att du hann kika in här:)

    Gela: Heja på med koftan! Kul att du är med oss!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  9. Jättefina och praktiska. Jag har virkat ett par från Stickat och virkat vintage på svenska i Molly garn.

    SvaraRadera
  10. så söta! Inget pysslande från mig den här veckan hller, har så mycket annat för mig. Men gå gärna in och titta på det fina smycket som kom med posten idag (framförallt om du gillar steampunk)

    SvaraRadera
  11. Kul med tofflor. Det finns så himla många fina mönster - och så går de ju fort att göra.

    SvaraRadera
  12. De ser sköna ut! Jag har också gjort ett gäng tofflor de senaste åren. Min farmor har förresten nån slags kasse innanför ytterdörren där hon har ett helt gäng tofflor för gäster att låna. Det kanske vore nånting att ta efter!

    Den här veckan har jag stickat en muffinsmössa till min brorsdotter. Små öron behöver ju värmas lite tidigare än vuxnas, så jag tänkte att det är hög tid att leverera den till henne så att den hinner använda den innan det blir för kallt för en så tunn mössa.

    SvaraRadera
  13. Jag har ju bara lämnat filtar nu så så mycket nytt finns inte än... (Senaste inlägg om det även om det startar mer "hundligt":))
    Smarta tofflor! Tror jag har nå't "recept" på stickade liknande... Attan! Nu måste jag ju leta!

    SvaraRadera
  14. Åh, de ser sköna ut.Fina klassiker! :)

    Har inte sytt något men skrev ett litet inlägg om inspiration och hur jag tänker innan jag syr....

    Ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  15. Blev så inspirerad har precis sytt mej ett par av en gammal nopprig tröja. Till varje fot 23x23 cm
    (ca 4 cm längre än foten).Sicksackade 3 gånger innan jag klippte. Räta mot räta och sicksackade fram och tillbaka med ca 1,5 cm sömsmån. satte i foten vek in nere vid hälen.Vände arbetet och sicksackade fram och tillbaka där jag vikit, klippte av fliken.
    Sydde ner långsidorna med ca 1,5 cm sömsmån.
    Satte på mej tofflan och formade framfoten efter min fot genom att lägga sidorna omlott.
    Sydde den för hand.Sydde fast en vacker knapp där jag började lägga sidorna omlott.

    SvaraRadera
  16. Fia: Jaha, den boken har ju jag! Måste titta hur de ser ut... Hade missat att det fanns toffelmönster där.

    Mylla: Det ska jag titta på! Låter spännande!

    Ann-Marie: Javisst är det tacksamt med sådant som går snabbat att göra!

    Lillstrumpan: Toffelkasse var ett bra påfund! Ja, nu börjar det bli dags att värma de öron som behöver värmas:)

    Eva: Vad spännande med stickade i samma stil! Du måste berätta mer om du hittar mönstret!

    Olivia: Vad sppännande med ett inspirationsinlägg! Det kan behövas ibland;)

    Ewa: Nej men vad roligt med direktinspiration! Fint att du delar med dig av hur du gjorde - väldigt bra sätt att åteanvända tröjor på!

    Många hälsningar från Maja

    P.S. Så roligt att se allt fint ni gör!

    SvaraRadera
  17. Tofflorna jag beskrev igår blev så bra och sköna att dom nu finns på bild i bildspelet.Det var så roligt så jag gör ett par med många fina knappar
    på och syr fast halkskydd under till barnbarn som
    börjar dagis.

    SvaraRadera
  18. Men så himla enkelt och fiffigt. Perfekt för att göra av med alla mina restgarner, som trots köpstopp vägrar ta slut... Efter ett välbehövligt sommaruppehåll har jag ruskat liv i min blogg. Välkomna tillbaka alla HNS:are och andra.

    SvaraRadera
  19. åh hej! jag är lite av en outbildad entusiast när det kommer till stickning och virkning och jag har njutit så av att kunna virka värma-liten-mössor och liknande med hjälp av dina förklaringar - utan att vara proffs! så tack för det. tyvärr så har jag nu kört fast på dessa innetofflor som är så fina och jag har några frågor:
    -i början efter att man gjort 5 lm och ska virka "runt runt", hur virkar man runt runt bara sådär?
    -när man sen ska lämna maskor (som ska bli hålet för foten), hur gör man det? repar de inte upp sig om man bara lämnar dem?
    tack!

    SvaraRadera
  20. Andrea: Å, vad roligt att höra att du har haft glädje av mina beskrivningar!

    Ska försöka svara på dina frågor:

    När du virkat 5 luftmaskor virkar du helt enkelt fasta maskor tillbaka längs ena sidan, runt änden och sedan tillbaka på andra sidan. Då blir det runt runt... Kankske låter krångligt men jag tror att du kommer på detom du testar lite. Ökningarna gör du sedan enklast i ändarna.

    Nej då, virkmaskor repar inte upp sig! Det är det som är så praktiskt med virkning! Du lämnar bara fem maskor i mitten genom att du vänder och virkar fram och tillbaka istället för runt.

    Hoppas att det klarnar nu! Annars får du fråga igen:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  21. Toppen virkbeskrivning! Går att variera i oändlighet med olika tjocklek på garn & storlek på virknål och passar ju alla fötter :) tack

    SvaraRadera
  22. Ungefär hur mycket garn går åt till ett par av dessa? Har ett gammalt favoritgren som ligger här hemma men vet inte om det räcker.
    Tack

    SvaraRadera