lördag 20 augusti 2011

Summera odlingssäsongen!






















De två fina anteckningsböckerna som jag skrev om i våras har stått bredvid korgen med fröer, på hyllan i vår hall, hela sommaren. Frökorgen har jag burit med mig när jag sått ny sallad - vilket jag gjort flera gånger under den här odlingssäsongen. Anteckningsböckerna har funnits nära tillhands när jag velat skriva ner någon liten anteckning om hur trädgården artat sig.

Förutom att dokumentera höstens skörd börjar det nu bli dags att summera den här sommarens odlande. Vad lyckades bra? Vad var mindre lyckat? Vad vill jag utveckla nästa år?  Här kommer min plus/minus-lista:

Plus +++
  • Idén med att satsa på säkra kort som sockerärtor, rödbetor, rädisor, morötter, olika sorters sallad, squash och kryddörter föll väl ut. Istället för att ta mig vatten över huvudet och misslyckas fick jag en stor skörd i förhållande till odlingsytan... Jag tänker fortsätta på den här vägen, men också pröva något nytt varje sommar. Nästa år vill jag till exempel testa vaxbönor.
  • Jordgubbslandet blev en succé:) Nästa sommar ska det utökas med hjälp av de små plantor jag sparat.
  • Att låta smultronplantor fungera som marktäckare under björnbären och i vissa perennrabatter fungerar jättebra!
  • Krukodlandet av bondbönor gav mersmak - nästa år ska jag så mycket bondbönor!
  • Att så olika typer av luktärtor är både fint och spännande! Nästa år blir det fler!
  • Rabarbern mår bra av att marktäckas med gräsklipp.
  • Vårens gödslande gav överlag effekt! Det arbetet lönar sig verkligen!
Minus - - -
  • Att odla broccoli fungerade dåligt eftersom det visade sig att sniglarna älskade bladen som perforerades fortare än kvickt.
  • En av odlingsramarna är ineffektiv. Den behöver göras om med en ny högre ram och marktäckduk i botten. Ska ta tag i det redan i höst!
Hur har er odlingssommar varit?

4 kommentarer:

  1. Lyckade insatser:
    jordärtskockor och gröngödslingsväxterna honungsfacelia och blodklöver.

    Att fundera över till nästa säsong:
    Varför växer min lök så bra under sommarens första del, och sen skrumpnar blasten och löken stannar i växten?
    Hur kan mitt gräsklipp som ska marktäcka och gödsla bara bilda kvävande, svampig mossa?

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev en katastrof som vanligt. Dillen glömde jag bort så den växte till sig men gick om stöpet. Basilikan fick bladen upptuggade av något som jag inte vet vad det var. Jag ser nämligen inga djur på bladen. Grsäloöken trivdes! men blev så gott som oanvänd. Smultronen växer coh sprider sig som löss. Här får man lov att hålla efter men goda bär vart det. Luktärtorna dog och hann aldrig få blommor. Jag hoppas påett mer engagerat år nästa år. I år har jag satt fläder- och svartvinbärsbuskar och hoppas stort på dom.

    SvaraRadera
  3. Elisabeth: Konstigt det där med löken? Har också varit med om att gräsklipp möglar under väldigt fuktiga perioder. Brukar vänta med att lägga på det en bit in på sommaren. Då har det funkat för mig - men får ju hålla ett öga på det och luckra lite och plocka bort det om det blir för fuktigt...

    Kul med det som lyckats! Gröngödslingsväxter har jag aldrig sått men funderar på att prova det någon gång. Många av dem är ju väldigt vackra samtdigt som de gör nytta!

    Klockarbarn: Då håller jag tummarna för dina nya bärbuskar och flädern! Jag ska också snart sätta ner några vinbärsbuskar. Blir spännande att se hur de kommer att ta sig nästa säsong.

    Alltid trist när man misslyckas men som tur är får man ju en ny chans nästa sommar;)

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  4. Både succé och katastrof för mig.. Svartvinbärsbusken som jag fick och planterade har överlevt och gav nästan en halvliter med vär.. =) Mer än jag trodde att det skulle bli.

    Jordgubbarna gick det inte lika bra för. Hälften överlevde inte och de andra har knappt tagit sig. Dem ska få ett nytt hem i en ram som jag byggt och så hoppas jag på bättre lycka nästa år. Då ska jag även försöka utöka med lite annan ätbar växtlighet..

    Ser redan fram emot nästa vår! =)

    Kram

    SvaraRadera